”wij geven verschillende soorten lessen, hieronder worden ze per kopje toegelicht”
Je eerste rijles: spannend en leuk!
Of je nou je eerste rijles start met 16,5 of met 46, je eerste rijles is natuurlijk altijd spannend. Maar hij hoort vooral heel leuk te zijn. Een goede ervaring zorgt ervoor dat je zin hebt om te leren rijden. En een goede motivatie zorgt ervoor dat je graag wil leren.
Eerste rijles, wat gaan we doen? Dit ligt aan of je al iets weet of kan of dat het je allereerste ervaring met autorijden is. Stel het is je eerste ervaring? Dan verloopt de les als volgt: Ik neem je de eerste les mee op ontdekkingstocht. Want waar dient alles eigenlijk voor? En hoe moet ik mijn stoel zo zetten dat ik goed zit? De eerste les zul je alvast kennis maken met de auto en de stuurtechnieken. Maar ook gaan we oefenen met het gaspedaal, de koppeling en het remmen. Voordat het zover is, is het wel handig dat je weet waar deze drie pedalen zitten. Daarom leg ik eerst uit hoe de auto werkt, hoe je moet schakelen en hoe je je stoel en spiegels moet verstellen. We doen dit alles op een rustig industrieterrein. Ergens waar je niet teveel last hebt van het overige verkeer. Daar ga je oefenen met het gas, de koppeling en het remmen. En voordat je het weet rijd jij je eerste meters helemaal zelf! Voor je eerste rijles hoef je niet bang te zijn. Ik ga er vanuit dat je nog niet heel ervaren bent en ik laat je dus rustig starten.
Opbouw in uren en lessen
De allereerste les duurt 1 uur. Tijdens die les krijg je naast rijles ook uitleg over de auto. Daarna heb je eerst een tijdje een uur les. Het kost iedereen namelijk veel energie om de auto onder controle te krijgen. Na een uur heb je een leuke, goede les gehad en ben je op. Zonde van je geld om langer te willen lessen. Na ongeveer 10 uur rijles ben je toe aan de ingewikkeldere kruisingen, je bent dan al op de snelweg geweest en gaat verder oefenen rondom het CBR. Vanaf dat moment krijg je 1,5 uur les. En als je dan zover bent dat je bijna zonder coaching kan rijden vragen we je tussentijdse toets en je examen aan en krijg je tot je examen meerdere keren in de week les. Deze lessen duren 2 en soms wel 3 uur! Dit is vaak een periode van 4 weken. Het gemiddeld aantal uren les bij ons is 40 uur. Het landelijk gemiddelde ligt op 43 uur ( bron cbr.nl) De ene persoon heeft 45 uur nodig, de ander 30 uur. Onze kracht is om jouw precies het aantal uren les te geven wat nodig is om jou tot een goede, veilige chauffeur te maken. En dat zelfvertrouwen zorgt voor het rijbewijs in the pocket! 😁
De camper vaardigheidstraining
Wil je met een fijn gevoel op pad? De paden op de lanen in? Wij geven je in een halve dag alle training die je nodig hebt. De kosten hiervoor zijn €340,- per dagdeel. Heb je al een camper dan gaan we daarmee oefenen. Wil je juist eerst uitproberen hoe het is om in een camper rond te rijden dan krijg je les in de camper van de rijschool. In dit geval zijn de kosten €380,- per dagdeel. Deze camper is maar liefst 6 meter 81 cm lang. Het is een schakelauto. En ja, je mag er gewoon met je B rijbewijs in rijden. Hoe ziet de opbouw eruit van het dagdeel? Dat lees je in het volgende verslag:
Leren rijden in je camper: ‘Je mag zeventien keer steken en pionnen omverrijden’
Rijden in een camper van zeven meter lang; de een draait zijn hand er niet voor om, de ander moet er niet aan denken. En je hebt de categorie waar ik in viel: zij die willen, maar niet durven. Om mijn angst te overwinnen en te wennen aan rijden in mijn eigen camper, volgde ik een vier uur durende rijvaardigheidstraining bij een rijschool.
Bij veel stellen is het zo één van de twee altijd rijdt en de amper nooit of bijna nooit. Sinds wij een camper hebben van 715 centimeter lang met een enorme uitzwaai, kroop ik steeds veilig op de bijrijdersstoel als we op pad gingen. Ik wilde wel graag zelf rijden, maar durfde niet. Daarom gaf ik me op voor een rijvaardigheidstraining. Tijdens deze trainingsdag leer je – rijdend in je eigen camper- alle essentiële technieken om met zelfvertrouwen de weg op te gaan.
Oefenen op de parkeerplaats
De training bestaat uit twee delen: het verrichten van verschillende handelingen en oefeningen op een grote parkeerplaats en rijden op de openbare weg.Mijn eerste opdracht was om de camper achteruit door een slingerend pad te rijden.
Voordat ik begon hielp de instructeur me te ontspannen door samen de spiegels af te stellen, en zetten we mijn stoel op de juiste hoogte.
Fouten maken mag
Als je onzeker wordt van je eigen partner kun je hem de schuld geven, of zelf proberen iets te veranderen. En daar is maar één manier voor: je moet het allemaal gaan doen. Achteruit inparkeren, de stopproef om te kijken hoever je door kunt rijden, voor- en achteruit om pionnen slalommen om erachter te komen hoeveel je moet sturen en door een versmalling op de weg rijden. Ik deed het allemaal! Het is geweldig dat je tijdens deze training op een oefenterrein rijdt en het hoeft niet in één keer perfect te gaan.
Dit is meteen de beste tip als je deze training overweegt: zie het niet als een rijexamen, maar als een rijles. Je mag zeventien keer steken en pionnen omverrijden: het gaat erom dat je oefent en went aan het rijden in en manoeuvreren van je eigen camper. Je hebt alle tijd en kunt de oefeningen meerdere keren doen. Je rijbewijs wordt niet afgepakt als je een fout maakt: je doet deze training voor het vergroten van je zelfvertrouwen.
Op de openbare weg
Na een paar uur oefenen op de parkeerplaats was het tijd voor het tweede deel van de training: rijden op de openbare weg. Ik benadrukte dat ik met deze camper niet eerder op de openbare weg had gereden en vond het bemoedigend dat hij toch op zijn gemak bij mij instapte.
Terwijl ik bezig was om de camper op het midden van de weg te houden en te schakelen, miste ik het waarschuwingsbord voor een viaduct, met daarop een hoogte die ik niet had mogen missen… Ik moest met het volle gevaarte terugrijden in zijn achteruit. Daarna ging het rijden heel erg goed. Ik leerde mijn plaats op de weg kennen, reed bochten, nam rotondes, voegde in en uit en stak kruispunten over. Ik reed! Ik reed op de weg!
Kilometers maken
Ik was zo trots als een pauw toen ik de camper na een uur zonder schade op het terrein van de rijschool parkeerde. Mijn aandachtspunten: ver vooruitkijken en besluitvaardig zijn. En vooral: kilometers maken! Conclusie: ik ga in de camper rijden, want ik kan het! En hoe meer ik oefen, hoe beter ik word.
De CBR rijtest training
Het CBR heeft je gevraagd om een rijtest te komen doen. Dit kan allerlei oorzaken hebben. Meestal is er iets veranderd rondom je gezondheid. het CBR wil zeker weten of je nog veilig bent in het verkeer. Soms mag je nog met je eigen auto de rijtest gaan doen. Een examinator neemt de test af. Is deze positief is er niks aan de hand. Soms moet je hem opnieuw doen.Soms word je geadviseerd om voordat je terugkomt een aantal rijlessen te nemen. En meestal mag je dan ook niet meer met je eigen auto komen maar met een lesauto. Hier hebben wij al jaren ervaring mee. Wij maken samen met jou de afspraak bij het CBR en plannen de lessen vooraf in. Op de dag dat de afspraak bij het CBR is gaat de instructeur met je mee. Klik op deze link en bekijk de cbr video over rijtesten: https://youtu.be/0W5zfOGPM8A?si=x-QGDBc-qFNcGCno
De rijangst training
Helaas komt dit vaak voor. Soms door een traumatische ervaring, soms omdat je al lang niet meer hebt gereden. Gun jezelf om vol zelfvertrouwen weer op pad te gaan. We hebben hier al veel ervaring mee. En eigenlijk alleen maar positieve ervaring. Sommige mensen hadden maar een uur nodig om weer zelf aan de slag te gaan. Sommige 3 uur. Maar ze rijden allemaal weer volop rond. Genietend van de vrijheid die je rijbewijs je hoort te geven. Investeer in jezelf en neem contact op. René en ik maken gebruik van verschillende coaching technieken zoals NLP ( neuro linguïstisch programmeren ) en klassieke coaching technieken. Wij zijn beide in het bezit van onze coaching papieren. We gaan in op het waarom, wanneer en wat. Maar vooral gaan we gewoon met je in gesprek en halen de angel eruit. In korte tijd kennen we je gevoel en heb je je zelfvertrouwen in de auto te pakken.
De behendigheidstraining
Invoegen, snelweg rijden? Ik hoor te vaak dat mijn leerlingen iemand kennen die de snelweg mijdt. Parkeren? Ook dit zie en hoor ik vaak. Het lukt niet. Sommige handelingen hebben even wat extra ondersteuning nodig. Vaak met 1 uur ondersteuning van onze kant kun je de handelingen goed uitvoeren. Een mooie investering in jezelf om gewoon ontspannen in je auto te rijden.